Menu
Logo

Od 10. do 20. května bude Olomouc hostit 22. ročník festivalu Divadelní Flora. Mezinárodní nesoutěžní přehlídka – jejíž motto letos zní „Proti zdi“ – nabídne 29 představení v hlavním programu, dohromady pak téměř devadesát akcí. Do univerzitního města dorazí divadelníci z deseti zemí.

Součástí festivalových aktivit budou nejen divadelní produkce, ale i koncerty, besedy, workshopy, semináře, instalace či projekce; v rámci DF proběhne dvoudenní konference Perspektivy teatrologie, knižní výstava Book Me a edukativní studentský program FloraLab.


Divadelní Flora je jednou z nejprogresivněji se vyvíjejících divadelních akcí v České republice, která na mezinárodní úrovni dlouhodobě programově kombinuje uvádění činoherních inscenací s počiny z oblasti současného tance a performing arts. Bohatý doprovodný program festivalu nabízí hudební produkce, besedy, workshopy, semináře a další aktivity.

Přehlídka má v posledních letech výrazně pozitivní publicitu a vynikající reference ze strany médií i široké divadelní veřejnosti (viz deset vybraných reflexí posledního festivalového ročníku):

 

Znělka festivalu Divadelní Flora předminulý víkend vpadla do začátku představení Kauza Schwejk jako připomenutí, že na Hané se letos hrálo o „tekuté Evropě“ (…) a taky jako důkaz, že tahle sympaticky nepatetická akce je díky své otevřenosti a spontánnosti čím dál víc považována za nejlepší divadelní festival v zemi.
Jan H. Vitvar: Poslušně nehlásím
(Divadelní Flora Olomouc učí diváka oceňovat náročnější kusy)
 – týdeník Respekt, 29. 5. 2017

Divadelní Floru považuji za nejprogresivnější festival u nás. (…) Ve dne můžete chodit na konference, po představení následují debaty s tvůrci a v noci neformální setkání při koncertech v šapitó. Je to místo divadelního setkávání a objevování (…) když tam přijedete, nebude se vám chtít odjet. Ale co je taky dosti podstatné – Divadelní Flora mívá téměř každé představení vyprodané.
Lenka Dombrovská: Olomoucké divadelní zázraky

 – Divadelní noviny, 13. 6. 2017

Flora má obrovsky vzestupnou tendenci a každý rok mě překvapí, že je možné ji ještě někam posunout. Flora má světovou úroveň.
režisérka Kamila Polívková pro festivalový Zpravodaj

Až donedávna nepobozkaný festivalom Divadelní Flora sa ešte stále spamätávam zo zážitku. Desať dní plných divadla, českého aj európskeho, neraz provokatívneho, na tému tekutých  kontúr „našej hrdej“ Európy. K tomu priateľská atmosféra festivalového ľudu, v ktorom sa hojne hemžia tí praví európski umelci. (…) Po funkčné príklady „dobrej praxe“ netreba chodiť až tak ďaleko za hranice, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Ján Balaj, programový kurátor mezinárodního festivalu Divadelná Nitra,
časopis kød/06, červen 2017

1523728050-005

Město Olomouc může být na Divadelní Floru opravdu hrdé. Petr Nerušil a jeho dramaturgie dává tomuto festivalu světovou úroveň a diváci zde mají možnost vidět špičkové německojazyčné inscenace. Být tváří takového festivalu je pro mne samozřejmě pocta!
Stanislav Majer, český Herec roku 2016, 
v rozhovoru pro magazín OL4you, březen/duben 2017

Na Floru jsme dorazili už v sobotu a hned jsme se seznámili s lidmi, navštívili jiné produkce a ztratili se v černé díře jménem Vertigo. Je to tu skvělé!Lidé se po představeních nerozprchnou, společně se přesunují dál – je to jako rock’n’rollový festival. Úžasné, miluji to tady!
Franz Pätzold, nominovaný na německého Herce roku 2016, 
pro festivalový Zpravodaj

Divadelní Flora dokazuje, že tituly, které nabízí, jsou často skrytými poklady a zprostředkovávají návštěvníkům nové perspektivy a rozličné náhledy na lidské tělo, pohyb a jevištní umění.
Tereza Cigánková, Taneční aktuality, 13. 5. 2017

Myslím si, že v týchto zemepisných šírkach je to naozaj výnimočná možnosť vidieť to najlepšie z uplynulej sezóny už nielen z Českej či Slovenskej republiky ale aj z Nemecka alebo Rakúska.
Martin Gazdík, dramaturg Mestského divadla Žilina

Olomoucká Divadelní Flora jde s dobou. Dokazuje to i svou otevřeností k experimentálním formám divadla (…) Je to jako míjet nekonečné výkladní skříně obchodů, za jejichž nerozbitnými skly se mění rozmanitostí šokující „estetické“ sestavy produktů.
Barbora Kašparová, Tanecnizona.cz

Som strašne rád, že som kedysi mohol byť pri zrode tohto formátu a že sa to vypracovalo do takýchto rozmerov.
Peter Gábor, umělecký šéf činohry Národního divadla moravskoslezského Ostrava

 

HISTORIE FESTIVALU

Divadelní Flora proběhla v Olomouci poprvé v roce 1997. V prvních dvou letech šlo o nenápadnou přehlídku moravských vícesouborových divadel z domovské Olomouce, Ostravy, Opavy a Brna, které na jediné festivalové scéně odehrály celkem čtyři představení.

V roce 1999 se festival otevřel divadelním tvůrcům z celé České republiky a sporadicky začal uvádět také zahraniční inscenace – především ze sousedního Slovenska a Polska.

V roce 2004 zahájila Divadelní Flora pozvolnou expanzi z budovy Moravského divadla (jediná profesionální městská scéna byla v té době hlavním pořadatelem akce) na další místa, která dodnes svépomocí proměňuje – ve městě s absencí kvalitní divadelní infrastruktury – na nové festivalové scény.

Ve stejném roce se převážně činoherní přehlídka proměnila v multižánrový projekt představující také nejnovější počiny z oblasti současného tance a performing arts.

1523728050-004

Od roku 2004 díky Floře ožívají nejrozmanitější prostory Uměleckého centra Univerzity Palackého. Parkán Konviktu v centru Olomouce, města s více než dvaceti tisíci vysokoškolskými studenty, je tradičním festivalovým meeting pointem – místem nejrůznějších setkání, jež „tepe kulturou“ každý festivalový den, často až do ranních hodin…

Důležitým milníkem v historii Divadelní Flory byla změna pořadatele festivalu. Na podzim 2008 vystřídalo na tomto postu Moravské divadlo (městská příspěvková organizace) občanské sdružení Divadlo Konvikt (transformované na obecně prospěšnou společnost DW7), s jehož aktivitami byli spojeni především studenti uměnovědných oborů Univerzity Palackého. Kolem dlouholetého šéfa festivalu tak vzniklo „produkční jádro“, které se postupně doplňovalo – v souvislosti s rozšiřováním festivalového programu – o nové členy mladé generace.

Jejich zapojení do příprav a realizace festivalu přineslo výraznou akceleraci a Divadelní Flora získávala v českém kulturním kontextu pověst prestižní, inspirativní přehlídky.

Festivalové produkce se čím dál častěji začaly odehrávat i v atypických městských reáliích.

1523728051-006

Renomovaná skupina Spitfire Company, oceněná na řadě evropských festivalů, poprvé zasadila vizuálně podmanivou inscenaci Animal Exitus do plenéru – na hradby nad olomouckými parky…

1523728049-003

…charismatický americký raper Andy Bothwell vystupoval ve vyhlášeném olomouckém Jazz Tibet Clubu…

1523728049-002

…taneční performance daly několikrát vyniknout také areálu barokní Kanovnické rezidence.

Divadelní Flora se začala profilovat jako žánrově i obsahově otevřená platforma zastřešující různé programové sekce. Její jednotlivé linie mapují konkrétní umělecké nebo společenské fenomény, divadelní trendy v mezinárodním či žánrovém kontextu; prezentují profily exponovaných režisérů a divadel.

V Olomouci se začaly pravidelně představovat nejlepší české činoherní soubory, respektovaní režiséři i choreografové a reprezentanti performativního umění z mnoha zemí.

Festival se stal iniciátorem několika světových premiér.

V letech 2011–2015 se Divadelní Flora pevně usadila na „česko-slovenské kulturní mapě“; během posledních dvou ročníků svou pozici stvrdila a definitivně se etablovala jako významný a dramaturgicky originální festival se silnou zahraniční účastí.

1523728048-001

Nejúspěšnější český divadelní režisér, v zahraničí se výrazně prosadivší Dušan D. Pařízek, právě zahajuje nejrozsáhlejší retrospektivu nejvýraznější české polistopadové scény. Divadlo Komedie odehrálo v rámci festivalu v květnu 2012 sedm svých kmenových titulů a vedle Moravského divadlo poprvé využilo i nově otevřenou scénu olomouckého S-klubu.

Divadelní Flora funguje deset dnů jako platforma řady podnětných divadelních setkání a navazování uměleckých i produkčních kontaktů; nabízí několika tisícovkám diváků možnost seznámit se s nejnovějšími počiny a směry nekomerčně orientovaného evropského divadla.

V letech 2016–2017 uvedla mj. inscenace renomovaných vídeňských činoherních scén (Burgtheater Wien a Volkstheater Wien), řadu produkcí středoevropské a norské taneční scény a v rámci programové linie Tekutá Evropa pak přední německá divadla – Maxim Gorki Theater Berlin, Residenztheater München nebo Theater Bremen. Díky sekci Pestré Nizozemsko loni realizovala historicky největší prezentaci nizozemského performativního umění v České republice.

1523728051-007

V roce 2016 festival pořádal mezinárodní konferenci „Visegrad Dance Platform?“, jíž se zúčastnilo na pět desítek hostů – tvůrců, manažerů a kritiků – z celé Evropy.

1523728052-008

Flora pravidelně poskytuje prostor také handicapovaným umělcům, jejichž vystoupení často doplňují laické veřejnosti otevřené tvůrčí dílny.

1523728053-009

Diváci mají možnost debatovat hned po představeních s tvůrci i protagonisty inscenací – velký zájem vzbudila například beseda s herci Maxim Gorki Theater Berlín.


2016: VÝRAZNÝ PROGRES

Jubilejní XX. Divadelní Flora servírovala na jaře 2016 vůbec nejexkluzivnější menu v historii – do Olomouce dorazili divadelníci ze šestnácti zemí.

Klíčové místo ve festivalovém programu zaujala profilová sekce „Regie Dušan D. Pařízek, Wien“, v jejímž rámci bylo na scéně olomouckého Moravského divadla uvedeno několik špičkových činoherních titulů rakouské provenience, včetně nejlepší německojazyčné Inscenace roku 2015 – Směšné temnoty vídeňského Burgtheateru. Osobností a současně tváří XX. Divadelní Flory byla Stefanie Reinsperger (Herečka roku dle prestižní ankety časopisu Theater heute), která se festivalovému publiku během dvou večerů představila ve třech (!) různých rolích.

1523728053-010

„U nás jsou přehlídky vždy tak trochu elitářské. Bylo skvělé, že tu necítím žádný ostych, že zde člověk může s ostatními okamžitě diskutovat a také se velmi nasmát.“ Stefanie Reinsperger, Herečka roku 2015 v anketě časopisu Theater heute, která v rámci XX. Divadelní Flory odehrála během dvou dnů hned tři představení

1523728054-011

Vyprodané Moravské divadlo exkluzivně hostilo německojazyčnou Inscenaci roku – Směšnou temnotu věhlasného vídeňského Burgtheateru (Olomouc, 16. 5. 2016).

Kromě spousty činoherních inscenací nabídla jubilující Divadelní Flora také mnoho výrazných tanečních počinů. Festival zahájilo představení Praeambulum choreografky Ingun Bjørnsgaard – tvůrkyně, jež v norském Oslu slavnostně otevírala grandiózní budovu tamní Opery…!

1523728054-012

„Myslím, že můžu za všechny říct, že jsme vděční za příležitost být tady. Bylo pro nás ctí otevřít Divadelní Floru. Olomouc mi připadá jako fantastické místo.“ norská choreografka Ingun Bjørnsgaard pro festivalový Zpravodaj

1523728055-013

Mezinárodní ansámbl United-C z nizozemského Eindhovenu zabydlel olomoucký Dům u parku. Jeho opulentní, pohybově-výtvarně-hudební instalace Burn se během dvou dnů odehrávala několik desítek hodin před očima, nad hlavami i pod nohama stovek fascinovaných diváků ve zcela nové festivalové lokaci.

1523728056-014

Provokativní „třpytivá show“ Grace budapešťských Hodworks a choreografky Adrienn Hód strhla publikum v olomouckém S-klubu svou nezvyklou otevřeností i výbušností…

1523728056-015

…konceptuální projekt Rakušanky Christine Gaigg a hudebníka Klause Schedla untitled, zasazený do reálií průběžně rekonstruovaného historického domu v centru Olomouce, pro změnu podněcoval jeho obrazotvornost.

 

2017: SEBEVĚDOMÝ VSTUP DO TŘETÍ DEKÁDY

Poslední ročník Divadelní Flory nabídl v průběhu deseti dnů na čtrnácti scénách na sedm desítek akcí. Festival navštívilo přes osm a půl tisíc diváků.

V Olomouci se poprvé představil Maxim Gorki Theater Berlín nebo mnichovský Residenztheater. Flora nabídla také pětidenní profil přední české divadelní scény, kultovního Studia Hrdinů (k vrcholům přehlídky patřilo uvedení koprodukčního titulu Studia Hrdinů, Theater Bremen a renomovaného festivalu Wiener Festwochen Kauza Schwejk), představila tvorbu progresivního brněnského HaDivadla a dvakrát uvedla tuzemskou Inscenaci roku 2016 – drama Olga Divadla Letí.

Ústřední programová linie 21. DF „Tekutá Evropa“ byla součástí Česko-německého kulturního jara 2017.

Festival, konaný pod záštitou ministra kultury ČR Daniela Hermana, byl na jaře 2017 zařazen do prestižní sítě významných evropských kulturních akcí EFFE 2017–2018.

1523728057-016

Tváří 21. DF se stala uznávaná divadelní, filmová a televizní osobnost – Herec roku Stanislav Majer. V Olomouci odehrál monodrama Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny a strávil zde téměř týden. – Navštěvoval produkce svých kolegů či besedy s ostatními divadelníky, potkával se s festivalovými diváky a hosty v hledišti i v zákulisí.

1523728057-017

Motto „Tekutá Evropa“, vymezující činoherní programovou část přehlídky, oslovovalo obyvatele Olomouce na ulicích i z výloh místních obchodů a hospod…

1523728058-018

Sál Moravského divadla aplaudoval během poslední Divadelní Flory nejvybranějším evropským ansámblům: Činohře Slovenského národního divadla Bratislava…

1523728058-019

…berlínskému Maxim Gorki Theater s německou Hrou roku The Situation izraelské režisérky Yael Ronen…

1523728059-020

…nebo Residenztheateru Mnichov.

1523728059-021
 
1523728060-022

Právě nekompromisní inscenace Balkan macht frei bavorské státní scény patřila jednoznačně k nejsugestivnějším zážitkům v historii festivalu…

1523728060-023-nahled 1523728060-024-nahled

1523728061-025-nahled 1523728061-026-nahled

K nejvýraznějším momentům přehlídky se přiřadila také velkorysá česko-německo-rakouská koprodukce Kauza Schwejk. Originální adaptace se dehrávala po celém Moravském divadle a desítky návštěvníků vtáhla během přestávky i přímo na jeviště. Diváci se po nezapomenutelné „pauze na guláš“ stali součástí mrazivého finále, po němž herci – poprvé během repríz – děkovali oběma stranám nadšeného sálu…

Páteří taneční a performativní části programu bylo uvedení inscenací v Nizozemí působících světových choreografů – Brazilců Fernanda Belfiora a Guilherma Miotta, Japonky Jiji Sohn, Polky Oly Maciejewské, Chilana Rodriga Sobarza a Izraelky Keren Levi.

Sekce „Pestré Nizozemsko“ se stala největší přehlídkou tamního současného tance a performativního umění v České republice.

1523728062-027

Živelná inscenace D3US/x\M4CHIN4 brazilského choreografa Fernanda Belfiora byla expresivní, všechny smysly dráždící, epickou básní…

1523728062-028

…Bombyx mori Polky Oly Maciejewské pak stylizovanou, výtvarně silnou meditativní performancí.

1523728063-029-nahled  1523728063-031-nahled

Dopolední čas vyplnily na 21. Floře dětské dílny, mezi jednotlivými představeními probíhaly studentské rozborové semináře…
 
1523728063-031

…pozdně noční festivalová doba patřila tanci.


21. Divadelní Flora „řečí čísel“

délka festivalu

10 dnů

počet scén

14

celkový počet akcí

73

počet diváků

přes 8 500

počet inscenací v hlavním programu

23

počet produkcí v hlavním programu

38

počet zahraničních představení

19


O produkce Divadelní Flory je enormní divácký zájem.

 – Většina náročných festivalových představení bývá pravidelně vyprodána.
(Poslední festivalový ročník navštívilo přes osm a půl tisíc diváků.)

1523728064-032-nahled 1523728064-033-nahled

Diváci se o inscenacích baví nejen před divadelními sály. S hereckými osobnostmi – jako s Vladimírem Javorským z pražského Národního divadla – také často diskutují až do ranních hodin v olomouckých klubech a barech…

1523728064-034-nahled 1523728065-035-nahled

…s oblíbenými účinkujícími se fotografují nebo potkávají v olomouckých ulicích (režisér Jiří Havelka společně s hvězdami slovenského divadla – Táňou Pauhofovou a Richardem Stankem – během procházky městem).

1523728065-036-nahled 1523728065-037-nahled

Festivaloví hosté se o dojmech z Flory rádi podělí i s médii. – Režisér Dušan D. Pařízek poskytuje rozhovor České televizi, herec Karim Daoud Radiu Wave.

Nedílnou součástí žánrově pestrého festivalového programu jsou rovněž aktivity zaměřené na práci s publikem.

Divadelní Flora v posledních letech pravidelně organizuje workshopy či dílny, debaty inscenátorů i účinkujících s diváky, konference a semináře.

1523728065-038

V olomouckém ArtUm Centru vedly svůj pohybový workshop tanečnice Catharina Vehre Gresslien a Marianne Haugli…

1523728066-039

…v nádherném Freskovém sále Divadla na cucky Jon Filip Fahlstrøm.

1523728067-042

Do site-specific projektu Druhé město – který se odehrával přímo na hlavním olomouckém náměstí – se zapojilo několik desítek dobrovolníků.

1523728066-040-nahled 1523728067-041-nahled

1523728068-043-nahled 1523728068-044-nahled

Intenzivní debaty probíhají během Divadelní Flory nejen ve velkém sále Moravského divadla, ale i v intimitě univerzitního Divadla K3 nebo ve festivalovém šapitó.

1523728069-047

Neformálně se diskutuje i během konferenčních přestávek.

1523728068-045-nahled 1523728069-046-nahled

Formou dílen a dětských představení si Divadelní Flora vychovává také budoucí publikum…