
hudební nastudování a režie Tomáš Hanzlík
scéna a kostýmy Vendula Johnová, Tomáš Hanzlík
světová premiéra 22. 5. 2016
osoby a obsazení
Semele Hana Holodňáková (soprán)
Giunone / Climene Dora Pavlíková (soprán)
Giove Martin Ptáček (kontratenor)
Amor / Génius Šimon Hron
Climene / Vendeta Sergej Sanža
U nás nepříliš známý zpěvák a skladatel Johann Adolph Hasse (1699–1783), typický představitel tzv. neapolské školy, se za svého života těšil mimořádnému úspěchu. Jeho umělecká dráha byla silně ovlivněna studiem v Sasku a Itálii, přičemž za svého života vytvořil asi šedesát italských oper, které ocenilo publikum v Neapoli, Benátkách, Vídni, Drážďanech i v Berlíně. Operu Semele aneb Osudné přání zkomponoval v roce 1726 na libreto Francesca Ricciardiho, které vychází z 3. knihy Ovidiových Metamorfóz a vypráví příběh nemanželského poměru boha Jupitera a královské dcery Semele, pronásledovaných žárlivou bohyní Júnó. Po hudební stránce pak opera, jejíž partitura pochází ze sbírky hraběte Questenberga v Jaroměřicích nad Rokytnou, nabízí originální melodie a zajímavě akcentuje motiv milostného trojúhelníku i z příběhu vyplývající závěrečné ponaučení.
Tomáš Hanzlík (1972) – skladatel a muzikolog, umělecký vedoucí Ensemble Damian a impresário kočovného divadla Theatrum Schrattenbach. Vystudoval obory hudební výchova a muzikologie na Univerzitě Palackého v Olomouci a vedle pedagogické činnosti se věnuje kritickým edicím staré české hudby a pravidelně koncertuje jako dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje.
Od roku 1998 pořádá v Olomouci hudební festival Baroko, který se zaměřuje na uvádění novodobých premiér neznámých děl. V roce 2004 nastudoval v projektu Národního divadla Praha Bušení do železné opony vlastní operu Yta innocens a záhy i tituly Coronide a Torso. V řadě Barokní opera a oratorium pražského FOK představil titul La Nascita del Diamante (2004) a v rámci festivalu Hudební fórum Hradec Králové českou premiéru videoopery Three Tales (Tři příběhy) Steva Reicha (2006). Na objednávku Národního divadla složil latinskou operu Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého, 2007) a v roce 2009 měl v Moravském divadle Olomouc premiéru jeho muzikál Labyrint vášně. Svůj skladatelský styl označuje jako neobarokní minimalismus.
Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. V první oblasti čerpá z bohatého fondu českých a moravských archivů, ve druhé spolupracuje převážně se skladateli Vítem Zouharem a Tomášem Hanzlíkem, který je zároveň uměleckým vedoucím souboru.
Ensemble Damian má pohyblivý počet členů podle provozovaných skladeb. V největším obsazení dosahuje velikosti komorního orchestru a sboru. Soubor se věnuje převážně scénickému provádění barokních i soudobých oper. Cílem není historická rekonstrukce, ale živý a současný tvar, který je dobře srozumitelný širokému spektru diváků. V řadě projektů soubor kombinuje historické, moderní a netradiční nástroje. Soubor působí při Katedře hudební výchovy UP Olomouc.
Největším projektem Ensemble Damian bylo účinkování na operním „maratonu“ Pražské barokní slavnosti (2011), kde odehrál 72 představení. Od roku 2013 pořádá soubor na domácí půdě obdobnou akci pod názvem Olomoucké barokní slavnosti, dále vždy koncem roku realizuje festival Opera Schrattenbach, zaměřený na soudobé hudební divadlo.
Tomáš Hanzlík (b. 1972) is a composer, musicologist, the artistic director of the Ensemble Damian, and the impresario of the travelling theatre Theatrum Schrattenbach. He studied music education and musicology at Palacký University in Olomouc and apart from teaching he also edits old Czech music and regularly performs as a conductor, vocalist, or bowed instruments player.