Menu

    St 15. 5. 19:00-21:20 | Moravské divadlo

    vstupenky

    Eric Stehfest – Michael J. Stephan – John von Düffel 9 TAGE WACH | 9 DNÍ VZHŮRU Staatsschauspiel Dresden

    SCHREIE UND FLÜSTERN
    „Divadelní rauš“ sytě vykreslující autentickou zkušenost sebedestruktivní drogové závislosti. Oceňovaná inscenace režiséra Sebastiana Klinka, jež týdny dominovala žebříčku renomovaného serveru nachtkritik.de. První olomoucké představení souboru, který jako jediný obdržel hned dvě letošní pozvánky na prestižní berlínské Theatertreffen. Expresivní ouvertura 23. DF!
    Po otitulkovaném představení v němčině bude následovat BESEDA.

    foto: Sebastian Hoppe

    režie Sebastian Klink

    jevištní adaptace John von Düffel
    románová předloha Eric Stehfest a Michael J. Stephan
    scéna a kostýmy Gregor Sturm
    scéna a kostýmy – umělecká spolupráce Oliver Knick
    hudba Kriton Klingler-Ioannides
    světla Richard Messerschmidt
    dramaturgie Svenja Käshammer

    osoby a obsazení
    Eric Moritz Kienemann
    Ten druhý Jannik Hinsch
    Ona Eva Hüster

    živá hudba Kriton Klingler-Ioannides
    kamera Christian Rabending
    zvuk a asistent kameramana Thomas Mende / Michel Magyar


    Ericovi je sotva čtrnáct, když s drogou přijde do styku. Říká jí Christin nebo Christ'l, je mu blízká jako sestra. Z fotoalb a rozhovorů zjišťuje, že není prvním narkomanem v rodině: oba pradědečci, piloti bombardérů, fasovali amfetamin od samotného Wehrmachtu. Droga, díky níž Eric „může létat“, se stává jeho osudnou společnicí…
    Metamfetamin (pervitin, crystal meth či tschecho) je v Sasku rozšířená „lidová droga“, často pocházející z českých „kuchyní“. Se závislostí na modrých krystalech roky bojoval i populární herec Eric Stehfest. Když pak v drážďanské činohře uvedli jeho autobiografický debut 9 dní vzhůru (2017), zrodila se senzace. K tomu přispělo strhující nastudování režiséra Sebastiana Klinka, které skrze sugestivní obrazy, expresivní herectví a podmanivou živou hudbu zve na hluboký ponor do propasti drogové mysli. Extatická jízda nechává diváky nelehký zápas o čistou mysl vybojovat na vlastní kůži. 

    „Drogami indukované stavy postavy je možné sledovat přímo na těle Moritze Kienemanna. Stejně tak přeměňuje mimiku a řeč až ke zkřiveným grimasám, když se Eric znovu ocitá na úplném dně. Plačtivě, excesívně, s násilnou brutalitou, zkroušeně: jeho rozsah je obdivuhodný. (…) Vyrovnaná trojice herců rozdmýchává plnou sílu opojného večera. Je varováním bez otřepaných nálepek, ale s důrazným podtextem.“
    TOBIAS PRÜWER, NACHTKRITIK.DE, 11. 11. 2018 

    „Dlouhý potlesk pro tři protagonisty, z jejichž velkolepých hereckých výkonů inscenace 9 dní vzhůru žije. Dvouhodinové dílo otvírá pohled do hlubokých propastí duše a v plné intenzitě je doslova neúnosné. Moritz Kienemann jako Eric zároveň přesvědčuje na plné čáře.“
    JUNES SEMMOUDI, DRESDNER NEUSTE NACHRICHTEN, 12. 11. 2018 

    „Fenomenální inscenace. Prošpikovaná vrcholy, s osvěžujícími elementy, jako je živá kamera a živá hudba. Stejně odstrašující, jako pozoruhodné.“
    FRANZISKA KLEMENZ, SÄCHSISCHE ZEITUNG, 12. 11. 2018 

    „Dechvyrážející Tour de Force.“
    HEIKO NEMITZ, DRESDNER MORGENPOST, 12. 11. 2018 


    Režisér Sebastian Klink (1976) nejdříve studoval filozofii, divadelní vědu a moderní německou literaturu na Humboldtově univerzitě v Berlíně (1996–2002), poté režii na Divadelní akademií Ernsta Busche (2002–2006). V letech 2003–2011 byl kytaristou skupiny Voltron.
    V roce 2010 vstoupil do angažmá berlínského divadla Volksbühne jako umělecký asistent režiséra Franka Castorfa, ale realizoval zde i své vlastní inscenace, jako např. Brechtův Fatzerfragment, Shakespearovu tragédii Titus Andronicus, obě světové premiéry inscenace Blutsbrüder (Pokrevní bratři) podle románu Ernsta Haffnera, dále Exodus autora DJe Stalingrada či hru ruského dramatika Venedikta V. Jerofejeva Moskva-Petušky (Reise nach Petuschki). Jako umělecký vedoucí produkce se na projektech Franka Castorfa nadále podílí.
    Od srpna 2017 je Sebastian Klink na volné noze. V roce 2018 mj. zaujal dramatizací románu Roberta Musila Muž bez vlastností ve švýcarském divadle Konzert Theater Bern. Inscenace 9 Tage wach (9 dní vzhůru) je jeho prvotinou na prknech drážďanského Staatsschauspielu.

    Eric Stehfest (1989) je německý divadelní a televizní herec narozený v Drážďanech. V letech 2009–2013 studoval herectví na Akademii Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v Lipsku a současně už hrál v Maxim Gorki Theater v Berlíně. Od roku 2014 účinkuje v „nekonečném“ seriálu televizní stanice RTL Gute Zeiten, schlechte Zeiten postavu Chrise Lehmanna; už v roce 2006 účinkoval v taneční soutěžní show Let’s Dance na RTL. Na jaře 2017 Stehfest šokoval vydáním autobiografické knihy 9 Tage wach (9 dní vzhůru), ve které se vyrovnává se svou desetiletou závislostí na pervitinu.

    Staatsschauspiel Dresden (Státní drážďanské divadlo) disponuje dvěma scénami. Großes Haus vedle barokního komplexu Zwinger funguje nepřetržitě od roku 1913 – vyjma přestávky na renovaci po bombardování Drážďan v únoru 1945. Druhá budova – Kleines Haus – otevřená v roce 2005, pojímá ještě další dvě komorní scény – Studiobühne a Werkstattbühne.
    Od roku 2017 je intendantem divadla Joachim Klement, který ke spolupráci zve etablované režiséry, jako jsou Volker Lösch, Ulrich Rasche, Sebastian Hartmann či Árpád Schilling. Divadlo se razantně obrátilo k současnosti – výběrem témat, novými hrami, ale také inscenačními metodami. Změna to je úspěšná, neboť kdysi „okrajová činohra z Drážďan“ letos jako jediná obdržela hned dvě pozvánky na prestižní přehlídku Theatertreffen v Berlíně: jde o inscenace Erniedrigte und Beleidigte (Uražení a ponížení; režie Sebastian Hartmann) a Das große Heft (Velký sešit; režie Ulrich Rasche).
    Staatsschauspiel Dresden je výjimečný také souborem Bürgerbühne (v překladu Občanské jeviště), který se zaměřuje na práci s neherci – lidmi z různých vrstev drážďanské společnosti (tzv. experti všedního dne), již si nesou silnou, mnohdy traumatickou životní zkušenost. Příkladem je projekt Meine Akten und ich (Můj spis a já, 2006; režie Clemens Bechtel), který propojil jak osudy pachatelů, tak obětí Stassi. Tato dokumentární metoda kdysi proslavila skupinu Rimini Protokoll, jež s drážďanskou scénou rovněž spolupracuje. Jako průkopník občanského divadla bude Staatsschauspiel Dresden hostit i OUR STAGE 2019 – 4. ročník evropského festivalu Bürgerbühne. Od roku 2017 také hostí evropský festival mladé režie Fast Forward.

    foto: Sebastian Hoppe